Direktlänk till inlägg 18 mars 2009

Första sommardagen!

Av Anna - 18 mars 2009 19:48

Ja tro´t eller ej men idag var det SOMMAR i Göteborg! När jag kom ut från mi prao behövde jag varken halsduk, mössa, vantar eller jacka!, jag hade redan fått i mig årets första glass!


Och inte ett enda fotografi fick jag till - skandal hehe . Men kameran var inte laddad och varför inte bara vara ute och träna när vädret är som bekvämast?


Idag har Dina och jag tränat grundläggande uppletande - alltså inte en hel ruta. Jag tänker ta ett steg tillbaka och se på träningen med andra ögon: innan ville jag bara se hur hon reaggerade på olika utmaningar.

 Nu vill jag ta det mera i detalj och ta varje problem som kommer efter hand.

En svaghet Dina har är att hon är väldigt "glappig" i munnen - till skillnad från Ville som är en apportör som håller ett föremål mycket mer stabilare i munnen så tuggar hon jättemycket på föremål hon har i munnen. Liksom tuggar sådär löst med käftarna - hon är inte den som lägger sig och gnager på sitt föremål vilket är skönt   


Men jag tar detta som en härlig utmaning att lära mig någonting av och nu tränar vi in "Stilla". Tack vare att D är så väldigt lättlärd så tror jag hon kommer förstå detta snart, det svåra blir att föra över det på många föremål och sedan ut i action men vi tar en sak i taget!


Annars tränade vi

ingångar - där det går helt okey, men jag är rädd att hon börjar tappa fart. Ska försöka lägga in ingångsträning i början av ett träningspass så att hon är på topp så att jag inte lär in något fel.

ställande - bara grundläggande såklart, men nu börjar jag lägga in ett stanna och hon förstår bra. Då hon missförstår mig är när jag testar från sitt till stå - där förstår hon inte alls så vi tar det som nästa steg. Annars är jag väldigt nöjd med henne      Frågan är vilken sorts belöning jag ska ge henne. Det märker jag ju efter hand. Kanske segar hon ner tempo vid t.ex ett framtida inkallande med stå om belöningen blir boll eller kamp och hon får för mkt fokus på belöning ELLER så funkar det jättebra - det märker jag snart.


Imorgon får vi se vad det blir för träning. Antagligen halvt om halvt slappedag med endast långpromenader och hjärngympa!


Ha det bäst!

 
 
Maria, Gwen & Diva

Maria, Gwen & Diva

18 mars 2009 20:34

Hej, Anna!
Din hemsida fungerar inte så vi måste ta bort länken från våra länkar, och lägga den hit till din blogg istället.

Härligt att det går så bra och att du "testar" dig fram är hur underbart som helst!

Vi har också varit ute och tränat lydnad idag och det gick riktigt bra. Tränade shejping med Gwen där jag fick henne att hoppa upp på en bänk vid fotbollsplanen. Det var väldigt länge sedan som jag gjorde något sådant med henne, men desto mer skoj när det gick så bra!

Må bäst!
Maria

http://www.blancks.se

 
Kristin

Kristin

19 mars 2009 07:54

Hejsan och tack för de vänliga orden på min sida :)
Måste säga att jag själv nu då hittade in till en mycket trevlig blogg och snygg schäfer har du med.
Har själv tidigare haft 2 schäfrar och saknar vallandet hemma ibland.

Men som det ser ut nu så blir det ändå en labbe nästa gång. Hade ju tänkt börja föda upp dem i mindre skala :)

Lycka till med träningen!

http://www.warnbring.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 19 april 2009 01:15

Yepp, trött på att bara kunna ladda upp 100 bilder och opersonlig blogg - numera knattrar jag på www.schaferdina.blogg.se! Lägg in det på bloglovin.com eller Favoriter så blir jag mycket glad   Tack för mig, ha det! ...

Av Anna - 18 april 2009 11:51

Ja nu känner man lusten när alla roliga hundtävlingar hoppar fram på bruksklubbarna    Men för våran del får vi vänta en tid. Håller på och klickar in apporteringen. Dina är enormt kvicktänkt och mycket sakta men säkert så börjar det likna ett moment...

Av Anna - 13 april 2009 20:54

Oj vad länge sedan jag skrev!      Dina och jag har det jättegôtt i det varma vårvädret. Tyvvär är nu påsklovet slut och vardagen väntar ... Idag har vi varit på hopptävling och fotograferat! Dina har varit otroligt duktig även fast jag inte var hos ...

Av Anna - 4 april 2009 21:11

... är vad vi sysslar med just nu! Påsklovet är igång och det är ljuuuuuuuvligt!      Men just nu har jag ingen blogglust - hoppas ni har överseende  !  Vi "hörs" ...

Av Anna - 3 april 2009 23:11

Hade skrivit ett jäääättelångt inlägg här, klickade på spara och hela ERROR - historien kommer upp ... !   Alltså fyra olika bokstäver : suuuuuuuuuuuuuuuuuuck /Anna ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards