Direktlänk till inlägg 20 mars 2009

De senaste dagarnas aktiviteter

Av Anna - 20 mars 2009 22:04

   Igår fick jag assistans i träningen i form av våra kära grannar! Inte vilka grannar som helst utan två stycken på 6 och 4 år och deras vän som också är runt 6  

Himla himla bra träning för Dina att så små människor ger henne kommandon (självklart under mitt öga!) och de var riktigt duktiga med att inte tjata på henne utan var tydliga med deras kroppsspråk och att berömma i rätt tid!

Dina skötte dig exemplariskt - förutom när de gav henne tio kommandon på en och samma gång och jag förlät henne faktiskt när hon satt där som en fågelholk!

 Sedan fick barnen varsin leksak som de glatt sprang iväg med och gömde bakom var sitt träd! Hihi det var så roligt att se Dinas reaktion: hon försökte hålla ögonen på alla leksaker på en och samma gång!


Sedan fick barnen ge henne var sitt "LETAAAAAA" på varsin av deras leksak. Det var ju inte upplagt som en uppletanderuta, men jag ger det kommandot iallafall  

Dina var jätteduktig och oj vad beröm hon fick av alla!


Idag har vi bland annat gått en promenad med en stooooor pinne på säkert 1½ meter som Dina kände sig tvungen att dra med på hela promenaden: superbra styrketräning för hennes nackmuskler att balansera den i munnnen!   

Fick massvis med härliga fotografier på Dina med den, men på något mystiskt sätt så råkade jag radera bort alla bilder med några klick när jag skulle fixa en grej på kameran ...

#¤%@ som man säger i serietidningarna!       Men vi har också ...

 ... tränat lydnad i form av:


sättande under gång    vilket jag tror vad första gången för mig och Dina. Hon har betydligt svårare för det än för läggande under gång - det märks tydligt! 

Jag säger aldrig ett kommando mer än en gång så när hon sätter sig vääääldigt sent eller inte alls så avbryter vi bara. Någonting måste ju vara svårt också - inte sant?   


ställande    där vi fortfarande kör med muskelminne (toutchen på låret) och klassisk inlärning - alltså precis grunden. Jag kommer att fortsätta att pröva vilken belöning som passar bäst i inlärningen.

Godiset lugnar ju ner henne mycket, men uppskattas inte hälften så mycket som en boll. MEN en boll får henne att bli som en taggad BC och hon testartestarteastar det som vi gjort senast - typ ligg eller sitt - växelvis. Underhållande, men inte det jag vill     


ingång än en gång     Haha oj vad det låter som om vi tragglar det heeeela tiden, men vi tränar så pass kort att Dina brukar tycka det är roligt varje gång - vad jag ser!  MEN jag behöver fortfarande tänka på att lägga in ingångs-träning i början av ett träningspass så att jag inte tar risken att hon skulle tröttna på momentet, för jag vill träna det regelbundet.

Dina börjar att sätta sig lite snedare nu och det vill jag inte ska sitta i. En baggis för vissa, men jag som tränar för tävling vill vara noggrann. Jag vet att det bara blir tråkigt om man sparar "bagatellerna" till slutet av träningssäsongen och bara tragglar då, det vill jag inte!

   

Vi tränar vidare!       Snart blir det dags för nya moment!


När jag skriver här så tycker jag att det låter som om jag bara tänker på tävling hela tiden och filar hela tiden på allting, men så är det faktiskt inte, det är bara  så enkelt att både jag och Dina älskar att träna!   

Och så länge man vill träna så finns det alltid någonting att träna ju!


En mindre rolig nyhet kommer också ... Eller ja man kan ju se på den på olika sätt. Idag när vi var påväg hem från kvällspromenaden så var det ganska så mörkt ute och vi hade tränat och lekt. Plötsligt hör jag ett voffande borta i mörkret ...

Typ tre sekunder tar det så har jag två stora hundar över mig. Ville i koppel men Dina är fortfarande lös.

Jag blev liksom helt nollställd - kände bara suuuuuuuuuuuck inte igen ... och liksom "Jahapp, då kör vi proceduren igen. Jag fick undan de ganska så bra, men de var så himla enträgna att komma fram till Dina och Ville (det märktes att de var vana vid att få tillåtelse att gå fram till allla hundar de ser. Säkert sjysta hundar, men vem vet om MINA hundar har lust att tjingsa? 

Dina blev ju inte vettskrämd, men hon blev bra förnärmad över två hundar som vara gruffar på henne sådär otrevligt.

Inte kom det någon ägare till hundarna heller - på en lååååång stund och ja ni vet ju hur man känner när de inte ens får in sin(a) egen/egna hundar på inkallning utan bara tafatt får fast de under armen och som om alla som inte har koll på sina hundar har bildat en klubb: "De är ofarliga, men de vill så gärna hälsa!".


Jag skriver bara ett kolon & fyra bokstäver : suck. 


Ha en härlig helg så hörs vi!

 
 
Jessica

Jessica

21 mars 2009 09:36

Inte alls kul med lösa hundar som bara kommer fram! En del struntar i allt vad hänsyn heter tyvärr:(

Trevlig helg:)

http://www.yrlabus.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 19 april 2009 01:15

Yepp, trött på att bara kunna ladda upp 100 bilder och opersonlig blogg - numera knattrar jag på www.schaferdina.blogg.se! Lägg in det på bloglovin.com eller Favoriter så blir jag mycket glad   Tack för mig, ha det! ...

Av Anna - 18 april 2009 11:51

Ja nu känner man lusten när alla roliga hundtävlingar hoppar fram på bruksklubbarna    Men för våran del får vi vänta en tid. Håller på och klickar in apporteringen. Dina är enormt kvicktänkt och mycket sakta men säkert så börjar det likna ett moment...

Av Anna - 13 april 2009 20:54

Oj vad länge sedan jag skrev!      Dina och jag har det jättegôtt i det varma vårvädret. Tyvvär är nu påsklovet slut och vardagen väntar ... Idag har vi varit på hopptävling och fotograferat! Dina har varit otroligt duktig även fast jag inte var hos ...

Av Anna - 4 april 2009 21:11

... är vad vi sysslar med just nu! Påsklovet är igång och det är ljuuuuuuuvligt!      Men just nu har jag ingen blogglust - hoppas ni har överseende  !  Vi "hörs" ...

Av Anna - 3 april 2009 23:11

Hade skrivit ett jäääättelångt inlägg här, klickade på spara och hela ERROR - historien kommer upp ... !   Alltså fyra olika bokstäver : suuuuuuuuuuuuuuuuuuck /Anna ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards