Direktlänk till inlägg 22 mars 2009

Uppletande & bitarbete

Av Anna - 22 mars 2009 00:06

På morgonen tog jag och M en lång promenad på 2 timmar i skogen med bägge hundarna.


Vi träffade på hundarna som sprang på oss igår kväll och jag orkar inte dra upp det i detalj, men vi slutade med att alla 4 hundar kunde gå lösa tillsammans och hälsa - tja, Dina är ju inte den typen som hälsar, men hon var delaktig i luktandet iallfall. Tänk vad olika man kan se på hundar och hundträning säger jag bara. Och alla verkar tro att deras sätt passar på allas hundar - hur det nu kan gå ihop?

Iallfall, hoppas att Dina känner sig bekvämare nästa gång vi träffar de. Men ärligt talat: ibland kan det bli påfrestande att bo med så mycket folk och så hiiiiiimla mycket hundar runt sig.


 


M vallade en uppletanderuta till mig med 3 föremål utan att jag eller D visste var grejerna låg. Ingen utmaning kanske, men roligt att variera sig ibland.

Dina grejade de två första föremålen som en dans och belöning i form av att kampa med Bendebollen    

Har bestämt mig för att använda den som belöning i uppletandeträningen.


Ett "problem" finns i uppletandeträningen ...

Dina tuggar väldigt på föremålen och släpper inte de i handen alla gånger utan 2/5 i backen innan hon är framme vid handen.

Jag nollar det beteendet och väntar tills hon lämnar det i handen, men det ger inget resultat - jag tror bara hon blir förvirrad.

Man kan ju lära in ett "håll fast"-kommando, men jag tror att Dina kommer bli förvirrad även då och släppa sitt föremål på vägen in mot mig om jag ger henne ett kommando då. Finns det något bra knep att lära in detta på ett positivt sätt?

Ska fråga på kursen imorgon också tror jag, men varför inte ha flera svar? 

Det finns ju de som kör med att uppletandeföremålen aldrig är leksaker, utan endast arbetsredskap, men så gör jag ju nästan alltid.


Finns också varianten när man tränar in ett kommando för att hunden ska lämna föremålet i handen, men som sagt vill jag helst inte använda extra kommandon i uppletandet så långt det går.


Men ja: gärna råd på detta planet!    



På eftermiddagen tränade jag och Dina bitarbete med bitstocken och det är nog det bästa Dina vet alltså ojoj vilket kamp hon har! Och vilken vilja! Helt underbart att kampa och träna bitarbete med henne!

Finns väl inte så mycket att säga mera. Dina har nästan inget tugg alls på bitstocken när hon bär den själv - kanske är det det att det måste vara något som liksom fyller upp i munnen som får henne att känna sig mera bekväm och inte tugga så mycket?

Hjälper ju inte direkt mig i uppletandet men ändå intressant inför tävlingslydnaden senare med apporteringen.



Imorgon blir det hundkurs igen  och jag ska ha med mig en rasbeskrivning. Inte en massa mått och tygnder utan vad schäferhunden är för en slags hund enligt mig! Intressant uppgift tycker jag!


Vi hörs - ha det bra!

 
 
Ingen bild

Johanna

22 mars 2009 22:08

Träna "utanför" uppletande rutan på att komma in snabbt till dig med saker. Så fort hon hugger föremålet där ute så klickar du och slänger iväg bollen BAKÅT så att hon på sikt kommer att komma in snabbare och snabbare för hon så gärna vill ha bollen. När du klickar är det skit samma om hon släpper föremålet som hon har i munnen. På sikt vill du att minnesbilden ska vara att hon ska ruuuusa ut och hämta saken kvickt som ögat och ruuuusa in igen för DÅ får hon bollen! Alltså "avdramatisera" själva föremålen. Dom är mer bara "vägen till den roliga bollen".

Det här är bara ETT sätt av många som man kan träna det på... Gå på magkänslan och den hundkunskap du faktiskt har! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 19 april 2009 01:15

Yepp, trött på att bara kunna ladda upp 100 bilder och opersonlig blogg - numera knattrar jag på www.schaferdina.blogg.se! Lägg in det på bloglovin.com eller Favoriter så blir jag mycket glad   Tack för mig, ha det! ...

Av Anna - 18 april 2009 11:51

Ja nu känner man lusten när alla roliga hundtävlingar hoppar fram på bruksklubbarna    Men för våran del får vi vänta en tid. Håller på och klickar in apporteringen. Dina är enormt kvicktänkt och mycket sakta men säkert så börjar det likna ett moment...

Av Anna - 13 april 2009 20:54

Oj vad länge sedan jag skrev!      Dina och jag har det jättegôtt i det varma vårvädret. Tyvvär är nu påsklovet slut och vardagen väntar ... Idag har vi varit på hopptävling och fotograferat! Dina har varit otroligt duktig även fast jag inte var hos ...

Av Anna - 4 april 2009 21:11

... är vad vi sysslar med just nu! Påsklovet är igång och det är ljuuuuuuuvligt!      Men just nu har jag ingen blogglust - hoppas ni har överseende  !  Vi "hörs" ...

Av Anna - 3 april 2009 23:11

Hade skrivit ett jäääättelångt inlägg här, klickade på spara och hela ERROR - historien kommer upp ... !   Alltså fyra olika bokstäver : suuuuuuuuuuuuuuuuuuck /Anna ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards