Alla inlägg den 7 mars 2009

Av Anna - 7 mars 2009 13:01


Innan jag sätter igång med en harang om hur våran träning gått hittils idag så ska jag tacka Johanna  för det bra tipset och Maria  för de snälla kommentarerna på mina bilder :D 

Det låter riktigt bra Johanna! - nu ska jag införskaffa en kalender också! Haha!


Roligt att ni uppskattar mina bilder också, blir så glad så! Självklart ska jag fotografera som tusan nästa gång vi ses - på era godingar  ;)   Porträtt, träning eller action - som ni vill!  Älskar att få uppdrag! Om ändå solen kunde komma fram - snyft!-


I vilket fall träningen idag har bestått av uppletande till båda trollen! Vi lade ut 5 föremål till vardera och började med Dina, som verkligen var på topp! Hon skötte sig heeeeeelt galant  *applåder*  : sökte av snabbt med nosen alldeles lagom högt och kvick som attan sköt hon tillbaka till mig. Belöning i form av bacon-ost på tub var inget att hurra för enligt D, utan kampakampa  är det som gäller!     Vi planerar ju ej att tävla i uppletande, så om hon skulle börja tugga på grejerna påväg n pga. att jag använder de som belöning så gör det inte så mkt.

Men det som är skönt med D är att man kan dra upp henne, men ändå så går hon aldrig över gränsen utan man kan alltid liksom stoppa henne och få henne att koncentera sig som attan: av och på knapp helt enkelt! Detta märktes tydligt idag, då jag kampade rejält med en gammal vante som belöning och bara snabbt lade ner den i väskan när jag var nöjd och skickade henne.

Ville hade ju t.ex stått kvar och velat få mera belöning, men Dina accepterar och kör vidare rätt ut i rutan. Det är roligt tycker jag!


Dina var rejält trött när vi tränat klart, så nu blev det Villes tur! Han är betydligt långsammare än Dina, men lika effektiv och kvick! Skillnaden är att han inte alltid håller sig inom rutans gränser utan kan ta sig en avstickare ibland - fast han mkt väl vet att jag inte gillar det!

 Men han hämtade in alla grejer utan pjosk och trött blev han med!


Efter det så tränade vi lydnad med varsin hund. Jag och D tränade sitt, stanna och ligg. Jag tränade skall också, vilket drog upp henne ordentligt så jag fick träna passivitet efteråt, för hon höll nästan på att krypa ur skinnet på sig!


Stanna  funkade bra, hon missuppfattar mig ibland, men det är ju bara mitt fel   *blink*

Sitt har hon börjat blanda ihop med ligg stundtals,trots att vi tränat det separat. Kanske har jag varit otydlig ... Vi tränar vidare!

Ligg blir bättre tycker jag. Frågan är om jag ska köra lugnande godis eller peppande leksak ... Tål att prövas, för jag vill ha ett snabbt läggande med mycket fokus, men samtidigt inte så att hon blir så het att hon inte får ner bakdelen eller kan ligga längre stunder .. Ska fråga imorgon på kursen tror jag!


Senare idag kommer det att bli mera lydna, men just nu ligger de båda godingarna och snarkar i min säng      


Kanske skriver jag ett till inlägg ikväll, eller så lägger jag bara ut bilder antingen här eller på www.hightight.pixbox.se!

Nu är klockan nästan halv nio och jag sitter och bloggar igen! Har verkligen fastnat för det här - det är så roligt när andra läser!


I eftermiddag satte jag mig på cykeln med både Dina och Ville i koppel bredvid och så trampade vi iväg. Gick ju inte alls fort först, ville ju värma upp de.
 Jag var rädd att Dina skulle tycka att cykeln var obehaglig, men inte då! Hon gick och travade så  fint bredvid. Och det var mycket lättare än jag trodde att ha med bägge två, för de har ju så olika steglägnd! Men inte det heller var något konstigt.

När vi kom hem var jag fortfarande inte nöjd och det var ju uppehåll - så varför sitta inne? :)

  Jag satte på mig gymnastikskorna och joggade i typ en kvart. Inte så länge, men min kondis är inte heller den bästa av världar .. host - ... ¨


 När jag varvade ner hundarna kom jag på att jag hade en leksak i fickan så jag band upp Ville och körde ett lydnadspass med Dina! Hon är verkligen störtskön att träna med! Alltid på G och så enkel att belöna. Och tack vare att jag hade V med mig kunde jag utnyttja paus vs. kort träningspass (tråkigt vs. roligt  ;-) och Dina blir sååååå peppad av att se Ville träna med mig.

 Visst, hon är tyst och sitter som ett ljus och tittar, men när jag kopplar loss henne så är det "Jaaajaaa - tränaträna med migmigmig!"  hahah - älskar det!


Vi tränade ligg och stanna i ett och samma, vilket kan ge en grund till ett platsliggande såklart, men även väldigt användbart i vardagen om du frågar mig.

Vi tränade vänstersvängar i FF och linförighet, vilket tål att filas på, men hon är verkligen inte den som kastar ut med bakdelen så fort man vrider benet - oh nej...

 ... och vi tränade sitt - stanna med belastning vilket är jättenyttigt för Dina som litar på en så väldigt, men ändå blir lite snurrig när man belastar henne. Ska bli roligt att se hennes framsteg: det är ju en bra ledarskapsövning!


Imorgon blir det ju kurs igen och antagligen uppletande. På måndag ska jag ut på praktik, men börjar inte förrän klockan tio så jag hinner träna ordentligt med trollen och jag hoppas på att få tid att gå och köpa en kalender i stan.


Ha det härligt allihopa!



Av Anna - 7 mars 2009 01:14

Uj uj, nu är jag sent uppe  ;) Har tagit efter Marias dåliga(?) vana att sitta med laptopen i knät. Dock inte i sängen för där är det ENDAST sova, annars lär sig min hjärna att det kan vara både bloggställe och sovställe och väljer oftast det aktiva alternativet ...


I vilket fall tänker jag prata av mig , jag menar skriva av mig, på något vis.

Har lånat "Konditionsträning för din hund" som jag har bläddrat i tidigare men aldrig känt intresse för, men nu kommer den väl till pass med Dina som behöver bygga upp sin kondis i takt med att vi tränar mera och faktiskt satsar på att tävla, även om det kanske dröjer!


Jag har också lånat en bok om spår, för att få lite uppfräshning av minnet av grunderna i spår och därmed lite vägledning så att jag inte gör något fel.


Känner mer och mer, som jag nämnde igår, att jag vill lägga upp en planering för Dinas och min träning, så att det blir mera strukturerat! Hur vet jag inte: om man ska skriva för hand eller om det är lättare att hålla sig uppdaterad genom att skriva på nätet.


Vad är bäst enligt era erfarenheter? Tipsa mig! :D



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards