Alla inlägg den 9 mars 2009

Av Anna - 9 mars 2009 18:42

Sommarnostalgi med Ville 


  Första dagen på praoen fövr! :)  Körigt, men ganska roligt. Skönt att komma hem typ runt 2 - halv 3  och slippa läxor och allt planerande inför morgondagen: bara att sätta igång att träna hund!


  Jag tog bara med mig Dina på träning idag. Vi satte på oss reflexer och så rätt ut i skogen. Hade planerat att lägga ett uppletande men jag tog med mig selen iallfall och vi gick ett spår av bara farten!

    Uppletanderutan var ganska stor  i uppförsbacke, mycket träd i en bäck och stenar. Jag lade ut cirka 6 föremål, ganska så stora på spridda ställen. Förra gången vi tränade använde jag ju varje föremål som belöning. Idag gjorde jag inte det, utan belöningen fick bli beröm och att leta vidare tills den stoooooora belöningen när allt var klart     Jag trodde att Dina skulle tycka detta var jättejobbigt, men hon fann sig snabbt och sköt iväg efter att ha hämtat in första föremålet. Det verkar som hon tycker att halva belöningen är att jobba ännu mera - vilket jag tycker är jätteroligt!   Jag är mycket nöjd med Dinas uppletande idag!    


 


    Spåret blev ingenting avancerat, eftersom det plötsligt började skymma ordentligt ... Men jag ville att hon skulle jobba ännu lite till med nosen & jobb säger ju Dina aldrig nej till  

Eftersom liggtiden blev nästan obefintlig hade jag lite  överseende med att hon slog litelite. Ibland tappade hon vinkeln och ringade lite grand, men det var egentligen ingenting att tala om, hon hittar snabbt igen.


 


    Lydnad körde vi då och då under promenaden. "Fjärrdirigering" mellan sitt och ligg som jag tycker går bättre och bättre. Ibland kan hon bli het och lägger till skall men då blir hon total-nollad av mig och det är iiiinte uppskatatt!  

 Vi körde också "Sidan" och som Maria så smart poängterade är ju detta en supernyttig övning för hundens muskler, specilellt för oss som tränar så mycket lydnad och därmed mycket fotgående och ögonkontakt från vänster sida vilket kan ge en "sne" hund som är stark i endast ena sidan av kroppen!

 Dina bli allt bättre på detta momentet och lade in några spontana "sidbyten" under promenaden - haha!  Det märks samtidigt tydligt att hon tycker det är jobbigt att gå på höger sida!



   Nu har jag börjat skriva en planering också!    Förhoppningsvis ska den föra mig och Dina framåt i träningen och hålla oss igång!  Det värsta jag vet är att sitta utan inspiration till träning och vilja träna - vilket jag vill mest hela tiden   ;)  


Idag lånade jag hem några böcker om bland annat sök och uppletande så att jag kanske kan läsa till mig något bra tips hur jag ska forma min träning för att kunna tävla  någon gång - precis som i lydnaden. Jag har läst böckerna innan, men med ett helt andra par ögon om man säger så ...


Sök kommer jag att gå en kurs innan jag prövar på - kanske till hösten vem vet, men innan dess vill jag mest kolla upp hur det går till så att jag får upp ögonen för det - research kan man kalla det 


Nu är det dags för webbtv-tittande och sedan ska jag lääääääääsa!

Ha det!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards