Alla inlägg under mars 2009

Av Anna - 31 mars 2009 20:45

Oj så länge sedan jag skrev       Men ifall någon undrar så är det bara bra med oss alla.


I söndags var det hundkurs igen. Träningen går från klarhet till klarhet och nu befäster vi ställandet allt mer.
Tuggandet tycker jag har förbättrats, jag håller på att klicka in en apportering inomhus nu och hoppas på att det ska ge resultat i uppletandet sedan.


Annars tränar vi inte så väldigt mycket nosarbete. Motivationen till spår finns inte just nu ... Men mycket lydnad, hjärngympa och lek blir det som vanligt!

Känner att min och Dinas relation stärks för varje dag. Hon är en genommysig tjej alltså och alla vi möter och besöker berömmer hur himla grann hon är!  Känns jätteroligt  


Skolan rullar på ... Nästa vecka är det påsklov (yeah! yeah! yeah!    ) och oj vad vi ska träna! Hoppas att den där spårtävlingen är avklarad så att vi kan åka till brukshundsklubben och så ska jag ta mig samman och lägga ett eller flera spår faktiskt. Ibland får man knuffa sig själv för att få igång motivationen också!


Hoppas ni mår bra där hemma i stugorna!

Av Anna - 23 mars 2009 19:46

Ja ni får ha lite överseende med vad jag skriver ibland! Det är inte lätt att vara tonåring ibland förstår ni         Ett ord: humörsvägningar!


Jag är så löjlig ibland - om inspirationen dalar liiiiite en dag så tror jag att jag kommer släppa träningen i en vecka medans jag i själva verket vaknar med världens tränignslust nästa dag!


Och som jag skrev till Johanna: van är man vid att hundträningslusten är på glödande 100% och om den då inte är det så tror jag att något är på tok, löjligt nog   


Jaja, nog med tråkiga förklaringar! Idag var första skoldagen på två veckor ... Varken skönt eller jobbigt ... Fast jo, mest jobbigt faktiskt. Man blir så trött av skolan!

Var ute med hundarna en ordentlig sväng på morgonen och tränade lydnad och en kortkort sväng "leta grejer" (alltså inte äkta uppletande   ) för att de skulle få jobba med huvudet också.


När jag kom hem så släppte jag de på grusplanen och slängde ut en hel del godisbitar på en yta av tio kvm kanske. Oh vad roligt tyckte hundarna och det riktigt kluckade i dem av iver när de letade efter allt gott!

Haha jag skrattade ganska bra när jag gav hundarna kommando för att leta godiset och Dina sprang ut och letade preciiiis där jag INTE hade gått och slängt godis    Ibland är de bra dumma ändå, godingarna ...


Sedan tränade jag lydnad med både Dina och Ville.


Stå för Dinas del vilket går bättre och bättre      Tränar att befästa genom att ge henne ett "Stanna" och gå två steg och sedan tillbaka. Dina är jätteduktig.

Ska fråga efter mer utmaning på söndag. Har idéer, men är liiiiite rädd att göra fel just i detta momentet - fegis är jag!


Sättande under gång. Nu låter det som om jag tränar det bara för att det är ett tävlingsmoment, men det är en utmaning för Dina och det är alltid bra att variera sig! Jag behöver vara tydlig med henne för att hon ska förstå mig, men det är jag gärna - det är nyttigt för henne att lyssna på min röst ordentligt och höra skillnad på olika kommando - ord  


Hoppas ni mår bra!


Av Anna - 22 mars 2009 14:52

 Sommarnostalgi: Ted Gärdestad-CD och Hägg 


Urk nu känns det inte så roligt längre.

Har varit på topp med hundträningen så himla länge nu så det är väl dags för en liten svacka.

Känner inte samma träningsglädje som innan just nu. Inspirationen går ju i vågor som allt annat. Dina & jag kan behöva en kortare paus från träningen för att komma igång på riktigt igen  


Kommer lägga in fler bilder här men kanske inte skriva som jättemycket om våran träning framöver antar jag.


Hoppas ni fortfarande har träningsglöden kvar!

Vi hörs!

Av Anna - 22 mars 2009 00:06

På morgonen tog jag och M en lång promenad på 2 timmar i skogen med bägge hundarna.


Vi träffade på hundarna som sprang på oss igår kväll och jag orkar inte dra upp det i detalj, men vi slutade med att alla 4 hundar kunde gå lösa tillsammans och hälsa - tja, Dina är ju inte den typen som hälsar, men hon var delaktig i luktandet iallfall. Tänk vad olika man kan se på hundar och hundträning säger jag bara. Och alla verkar tro att deras sätt passar på allas hundar - hur det nu kan gå ihop?

Iallfall, hoppas att Dina känner sig bekvämare nästa gång vi träffar de. Men ärligt talat: ibland kan det bli påfrestande att bo med så mycket folk och så hiiiiiimla mycket hundar runt sig.


 


M vallade en uppletanderuta till mig med 3 föremål utan att jag eller D visste var grejerna låg. Ingen utmaning kanske, men roligt att variera sig ibland.

Dina grejade de två första föremålen som en dans och belöning i form av att kampa med Bendebollen    

Har bestämt mig för att använda den som belöning i uppletandeträningen.


Ett "problem" finns i uppletandeträningen ...

Dina tuggar väldigt på föremålen och släpper inte de i handen alla gånger utan 2/5 i backen innan hon är framme vid handen.

Jag nollar det beteendet och väntar tills hon lämnar det i handen, men det ger inget resultat - jag tror bara hon blir förvirrad.

Man kan ju lära in ett "håll fast"-kommando, men jag tror att Dina kommer bli förvirrad även då och släppa sitt föremål på vägen in mot mig om jag ger henne ett kommando då. Finns det något bra knep att lära in detta på ett positivt sätt?

Ska fråga på kursen imorgon också tror jag, men varför inte ha flera svar? 

Det finns ju de som kör med att uppletandeföremålen aldrig är leksaker, utan endast arbetsredskap, men så gör jag ju nästan alltid.


Finns också varianten när man tränar in ett kommando för att hunden ska lämna föremålet i handen, men som sagt vill jag helst inte använda extra kommandon i uppletandet så långt det går.


Men ja: gärna råd på detta planet!    



På eftermiddagen tränade jag och Dina bitarbete med bitstocken och det är nog det bästa Dina vet alltså ojoj vilket kamp hon har! Och vilken vilja! Helt underbart att kampa och träna bitarbete med henne!

Finns väl inte så mycket att säga mera. Dina har nästan inget tugg alls på bitstocken när hon bär den själv - kanske är det det att det måste vara något som liksom fyller upp i munnen som får henne att känna sig mera bekväm och inte tugga så mycket?

Hjälper ju inte direkt mig i uppletandet men ändå intressant inför tävlingslydnaden senare med apporteringen.



Imorgon blir det hundkurs igen  och jag ska ha med mig en rasbeskrivning. Inte en massa mått och tygnder utan vad schäferhunden är för en slags hund enligt mig! Intressant uppgift tycker jag!


Vi hörs - ha det bra!

Av Anna - 20 mars 2009 22:04

   Igår fick jag assistans i träningen i form av våra kära grannar! Inte vilka grannar som helst utan två stycken på 6 och 4 år och deras vän som också är runt 6  

Himla himla bra träning för Dina att så små människor ger henne kommandon (självklart under mitt öga!) och de var riktigt duktiga med att inte tjata på henne utan var tydliga med deras kroppsspråk och att berömma i rätt tid!

Dina skötte dig exemplariskt - förutom när de gav henne tio kommandon på en och samma gång och jag förlät henne faktiskt när hon satt där som en fågelholk!

 Sedan fick barnen varsin leksak som de glatt sprang iväg med och gömde bakom var sitt träd! Hihi det var så roligt att se Dinas reaktion: hon försökte hålla ögonen på alla leksaker på en och samma gång!


Sedan fick barnen ge henne var sitt "LETAAAAAA" på varsin av deras leksak. Det var ju inte upplagt som en uppletanderuta, men jag ger det kommandot iallafall  

Dina var jätteduktig och oj vad beröm hon fick av alla!


Idag har vi bland annat gått en promenad med en stooooor pinne på säkert 1½ meter som Dina kände sig tvungen att dra med på hela promenaden: superbra styrketräning för hennes nackmuskler att balansera den i munnnen!   

Fick massvis med härliga fotografier på Dina med den, men på något mystiskt sätt så råkade jag radera bort alla bilder med några klick när jag skulle fixa en grej på kameran ...

#¤%@ som man säger i serietidningarna!       Men vi har också ...

 ... tränat lydnad i form av:


sättande under gång    vilket jag tror vad första gången för mig och Dina. Hon har betydligt svårare för det än för läggande under gång - det märks tydligt! 

Jag säger aldrig ett kommando mer än en gång så när hon sätter sig vääääldigt sent eller inte alls så avbryter vi bara. Någonting måste ju vara svårt också - inte sant?   


ställande    där vi fortfarande kör med muskelminne (toutchen på låret) och klassisk inlärning - alltså precis grunden. Jag kommer att fortsätta att pröva vilken belöning som passar bäst i inlärningen.

Godiset lugnar ju ner henne mycket, men uppskattas inte hälften så mycket som en boll. MEN en boll får henne att bli som en taggad BC och hon testartestarteastar det som vi gjort senast - typ ligg eller sitt - växelvis. Underhållande, men inte det jag vill     


ingång än en gång     Haha oj vad det låter som om vi tragglar det heeeela tiden, men vi tränar så pass kort att Dina brukar tycka det är roligt varje gång - vad jag ser!  MEN jag behöver fortfarande tänka på att lägga in ingångs-träning i början av ett träningspass så att jag inte tar risken att hon skulle tröttna på momentet, för jag vill träna det regelbundet.

Dina börjar att sätta sig lite snedare nu och det vill jag inte ska sitta i. En baggis för vissa, men jag som tränar för tävling vill vara noggrann. Jag vet att det bara blir tråkigt om man sparar "bagatellerna" till slutet av träningssäsongen och bara tragglar då, det vill jag inte!

   

Vi tränar vidare!       Snart blir det dags för nya moment!


När jag skriver här så tycker jag att det låter som om jag bara tänker på tävling hela tiden och filar hela tiden på allting, men så är det faktiskt inte, det är bara  så enkelt att både jag och Dina älskar att träna!   

Och så länge man vill träna så finns det alltid någonting att träna ju!


En mindre rolig nyhet kommer också ... Eller ja man kan ju se på den på olika sätt. Idag när vi var påväg hem från kvällspromenaden så var det ganska så mörkt ute och vi hade tränat och lekt. Plötsligt hör jag ett voffande borta i mörkret ...

Typ tre sekunder tar det så har jag två stora hundar över mig. Ville i koppel men Dina är fortfarande lös.

Jag blev liksom helt nollställd - kände bara suuuuuuuuuuuck inte igen ... och liksom "Jahapp, då kör vi proceduren igen. Jag fick undan de ganska så bra, men de var så himla enträgna att komma fram till Dina och Ville (det märktes att de var vana vid att få tillåtelse att gå fram till allla hundar de ser. Säkert sjysta hundar, men vem vet om MINA hundar har lust att tjingsa? 

Dina blev ju inte vettskrämd, men hon blev bra förnärmad över två hundar som vara gruffar på henne sådär otrevligt.

Inte kom det någon ägare till hundarna heller - på en lååååång stund och ja ni vet ju hur man känner när de inte ens får in sin(a) egen/egna hundar på inkallning utan bara tafatt får fast de under armen och som om alla som inte har koll på sina hundar har bildat en klubb: "De är ofarliga, men de vill så gärna hälsa!".


Jag skriver bara ett kolon & fyra bokstäver : suck. 


Ha en härlig helg så hörs vi!

Av Anna - 18 mars 2009 19:48

Ja tro´t eller ej men idag var det SOMMAR i Göteborg! När jag kom ut från mi prao behövde jag varken halsduk, mössa, vantar eller jacka!, jag hade redan fått i mig årets första glass!


Och inte ett enda fotografi fick jag till - skandal hehe . Men kameran var inte laddad och varför inte bara vara ute och träna när vädret är som bekvämast?


Idag har Dina och jag tränat grundläggande uppletande - alltså inte en hel ruta. Jag tänker ta ett steg tillbaka och se på träningen med andra ögon: innan ville jag bara se hur hon reaggerade på olika utmaningar.

 Nu vill jag ta det mera i detalj och ta varje problem som kommer efter hand.

En svaghet Dina har är att hon är väldigt "glappig" i munnen - till skillnad från Ville som är en apportör som håller ett föremål mycket mer stabilare i munnen så tuggar hon jättemycket på föremål hon har i munnen. Liksom tuggar sådär löst med käftarna - hon är inte den som lägger sig och gnager på sitt föremål vilket är skönt   


Men jag tar detta som en härlig utmaning att lära mig någonting av och nu tränar vi in "Stilla". Tack vare att D är så väldigt lättlärd så tror jag hon kommer förstå detta snart, det svåra blir att föra över det på många föremål och sedan ut i action men vi tar en sak i taget!


Annars tränade vi

ingångar - där det går helt okey, men jag är rädd att hon börjar tappa fart. Ska försöka lägga in ingångsträning i början av ett träningspass så att hon är på topp så att jag inte lär in något fel.

ställande - bara grundläggande såklart, men nu börjar jag lägga in ett stanna och hon förstår bra. Då hon missförstår mig är när jag testar från sitt till stå - där förstår hon inte alls så vi tar det som nästa steg. Annars är jag väldigt nöjd med henne      Frågan är vilken sorts belöning jag ska ge henne. Det märker jag ju efter hand. Kanske segar hon ner tempo vid t.ex ett framtida inkallande med stå om belöningen blir boll eller kamp och hon får för mkt fokus på belöning ELLER så funkar det jättebra - det märker jag snart.


Imorgon får vi se vad det blir för träning. Antagligen halvt om halvt slappedag med endast långpromenader och hjärngympa!


Ha det bäst!

Av Anna - 16 mars 2009 16:20

 Bilderna är fotograferade efter hundkursen igår (söndag den 15 mars)


Idag har vi inte tränat särskilt intensivt men både Dina och Ville fick var sin andel lydnadsträning. Jag och Dina busade jättemycket med bollen i skogen och hon fick använda nosen rejält ibland - nyttigt!


Annars har det varit ganska lugnt. Vädret är det tråkigaste av de alla och efter varje liten pyttesäng ute så måste slangen fram och man ska stå och torka och ÄNDÅ blir de inte rena utan man får gå med dammsugare och mopp   ...

Gash på vädret!!!!!


Imorgon ska vi väl få till uppletandeträning som Dina gillar så     

Vill lägga spår, men det är så himla geggigt överallt så vi väntar till helgen då jag har mera tid också.

Ha det bäst!


Av Anna - 15 mars 2009 20:33

Mycket på gång idag  

På hundkursen började vi träna stå, vilket är så grymt användbart i lydnaden på många plan, så jag tränar noggrant och kommer träna det mycket.

Annars repeterade vi det vi gjort tidigare och det är minsann inte fy skam heller - för vissa moment behöver jag defenetivt feedback på märker jag


När vi kom hem så vilade vi oss och så gick vi ut en långpromenad i vårvädret!   Underbart! Vi köpte en frisbee hos våran instruktör och oj är rolig den var tycker Dina! Jättebra fysträning fövr!


Vi tränade också lydnad och jag får tacka Johanna för tipset: funkar toppen!

Inkallningen sitter nästan och jag har inte ens förväntat mig att hon ska förstå vad jag menar, hon verkar kunna läsa mina tankar   ...

För första gången tränade vi läggande under gång, endast för skojs skull och tro´t eller ej - hon lade sig snabbt som katten och låg kvar!   

Jackpot och frisbee!

Sedan lekte vi lite till och så plötsligt så började det skymma ... Tiden går så fort när man har roligt!


Ha det bra så hörs vi!    

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards