Alla inlägg under mars 2009

Av Anna - 5 mars 2009 18:19

Hej alla, endast bilder idag!  :)  Har redigerat andra mer än vissa, som ni säkert märker.

Hoppas att Johanna med flera kan se bilderna nu också - var en del knix sist jag lade upp bilder. Om inte annat - säg till.

 Dumt att bilderna hamnar till vänster i bild - vill helst ha de i mitten, men går inte att ändra ... Hoppas ni tycker det blir okey ändå.


Och kommentera gärna bilderna!  :D Kritik är bra!






Av Anna - 2 mars 2009 21:31

                      Oh, vad man saknar sommaren ...                   

~

Förhoppningar över soligt väder kunde jag ju slänga i väggen direkt kände jag imorse - både himmelen och radion utlovade moln, grådask och snöfall. Snöfall? Pyttsan! Slaskfall var vad det var, det är bara att de r blyga med orden. Men en sann hundägares motto är att det inte finns några dåliga hundväder, bara dåliga gore-tex och termobyxor! Inte sant? 


Fast när jag kom hem efter skolan kände jag mig inte alls sådär hurtfrisk längre. Med migrän på gång lade jag uppletandeplanerna på planeringslistan istället och det blev en ganska kort sväng till centrum och runt.


Träningen när huvudvärken flugit iväg blev klickerträning

 inomhus faktiskt, mycket bra hjärngympa siraps-sega dagar för pigga schäfertroll!Hon är läskigt snabblärd och snart får jag ta och leta lite inspiration efter smarta grejer att lära in! 


På den senare eftermiddagen fick jag bak-ryck och satte igång med scones! M & P låg och sov och ni skulle sett M:s min när hon hörde vad jag hade gjort!   Hon var alldeles till sig av lycka. Haha tänk vad lite god vilja,degiga fingrar och stearinljus kan göra!  


Regn är utlovat även imorgon, men jag hoppas på att inte ha migrän så att jag kan skutta ut i skogen och träna uppletande och lydnad iallfall!


Ha det gôtt alla! 

Av Anna - 1 mars 2009 23:11

 


Hoppas att ingen blev upprörd över att jag inte skrev något här i fredags, men tiden går ju så läskigt fort om helgen och så mycket händer!


Knappt jag håller koll på dagarna, men i lördags hade jag tänkt lägga uppletanderutor till hundarna, men ångrade mig i dörröppningen och bestämde mig för att åka brukshundsklubben med båda hundarna . Får infall att göra det ibland :)   Och helst gör jag inte om det - haha! Fy och tvi vad det bar bökigt med två hundar med på bussen - smart var jag med och gjorde det på en lördag , eller inte ...  Suck.

Iallafall så var det precis knö fullt på ussen så jag fick stå i nedgången ... Hundarna brydde sig inte nämnvärt, de lade sig och snarkade direkt, men bekvämt var det ju inte.


Som tur är är det ju bara en hållplats och på appellplan var det ingen när vi kom, men efter ett tag kom en boxer, en BC och några andra småhundar som inte tränade. Hundarna skötte sig exemplariskt och vi tränade jättelätt. Hopp över hinder, FF, skall - träning, och stanna-träning för Dinas del. Apportdirigering, hopp över hinder, inkallning med läggande och slät inkallning för Villes del och så en massa bus med de bägge - såklart! :D Vi hade det jättetrevligt och när jag var nöjd tog vi en extra sväng till bussen.


När vi satt och väntade på bussen kommer det plötsligt en människa med en lös hund.

Jag tänkte, att de har säkert koll på sin hund om de till och med vågar ha den okopplad vid bilvägen och brydde mig väl inte så mkt, men jag fick picka lite på Ville- saken som "sjöng" en stump som han brukar göra när han ser lösa hundar! Men se på * - hunden kommer fram till oss! Och knappast nyfiket, utan med ragg vad jag kunde se(?) ...

V får krupp och spelar upp hela registret. Dina blir rejält uppspelt av V, men det var ju itne värre än att man kan säga till henne, till skillnad fårn den lille saken som sätter till rullgardinen som hot ... inte mycket att göra för min del liksom, mer än att göra mig hotfull inför den andra hunden.

Jag väntar ju bara på att hundägaren ska koppla hunden, men när jag vänder mig om så ser jag den stå och skratta ... Om det är åt dens hund som står och hotar oss eller V som gör sitt bästa för att skrämma bort hunden vet jag inte, men arg det blir jag . Bäst att vara tyst tänker jag. Tyvvär kunde jag inte ta mig därifrån heller ju, för då följer ju hunden efter mig.

Iallfall, efter en stund följer hunden med sin människa ... Inga vidare kommentarer så att säga - ni får sia själva hur jag kände mig.

På bussen hem är det nästan helt tomt (gash så sköööööönt!!) och hundarna bokstavligen flyter ner på golvet och sover djupt ända hem  - haha vad goa de är!



 Idag var det HUNDKURS på gång igen! Oh så roligt det är, känner jag nu när det kommit igång mera. En himla skillnad från att sitta hemma och träna märker man.

Våran instruktör är verkligen helt toppen, jag lär mig på något vis något nytt varje gång. Idag var det kontaktövningar, stanna, passivitet, inkallning och faktiskt "slalom" mellan benen. Det sista var faktiskt mycket nyttigare än jag trodde! Dina tyckte att det var bra läskigt att gå under när vi försökte först, men efter tre försök gick hon under och då blev det belöning. Man blir visst alltid överaskad av sin hund på något vis - inte sant!


Har ingen vidare lust att gå in i detalj på varje moment vi tränade, men i det stora hela gick allting jättebra! Det som gäller för mig är att behålla lugnet i situationer som jag innan tyckte var rejält obehagliga tillsammans med Ville för Dinas skull OCH att ha en långsiktig plan med mitt tränande så att jag gör rätt från början, vilket jag försöker vara såå noggrann med, jag tycker det är grymt viktigt - utan att glömma att ha det skitroligt på vägen! :D



Imorgon ska det bli uppletande och lydnadsträning tror jag. Om jag har tur får jag till några bilder i soligt väder också.


För övrigt, skitsnygg hemsida - Johanna & Peter! :D 

Alla andra - kolla in: www.brukstorpets.se

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards