Direktlänk till inlägg 1 mars 2009

Oj, vad det hänt saker!

Av Anna - 1 mars 2009 23:11

 


Hoppas att ingen blev upprörd över att jag inte skrev något här i fredags, men tiden går ju så läskigt fort om helgen och så mycket händer!


Knappt jag håller koll på dagarna, men i lördags hade jag tänkt lägga uppletanderutor till hundarna, men ångrade mig i dörröppningen och bestämde mig för att åka brukshundsklubben med båda hundarna . Får infall att göra det ibland :)   Och helst gör jag inte om det - haha! Fy och tvi vad det bar bökigt med två hundar med på bussen - smart var jag med och gjorde det på en lördag , eller inte ...  Suck.

Iallafall så var det precis knö fullt på ussen så jag fick stå i nedgången ... Hundarna brydde sig inte nämnvärt, de lade sig och snarkade direkt, men bekvämt var det ju inte.


Som tur är är det ju bara en hållplats och på appellplan var det ingen när vi kom, men efter ett tag kom en boxer, en BC och några andra småhundar som inte tränade. Hundarna skötte sig exemplariskt och vi tränade jättelätt. Hopp över hinder, FF, skall - träning, och stanna-träning för Dinas del. Apportdirigering, hopp över hinder, inkallning med läggande och slät inkallning för Villes del och så en massa bus med de bägge - såklart! :D Vi hade det jättetrevligt och när jag var nöjd tog vi en extra sväng till bussen.


När vi satt och väntade på bussen kommer det plötsligt en människa med en lös hund.

Jag tänkte, att de har säkert koll på sin hund om de till och med vågar ha den okopplad vid bilvägen och brydde mig väl inte så mkt, men jag fick picka lite på Ville- saken som "sjöng" en stump som han brukar göra när han ser lösa hundar! Men se på * - hunden kommer fram till oss! Och knappast nyfiket, utan med ragg vad jag kunde se(?) ...

V får krupp och spelar upp hela registret. Dina blir rejält uppspelt av V, men det var ju itne värre än att man kan säga till henne, till skillnad fårn den lille saken som sätter till rullgardinen som hot ... inte mycket att göra för min del liksom, mer än att göra mig hotfull inför den andra hunden.

Jag väntar ju bara på att hundägaren ska koppla hunden, men när jag vänder mig om så ser jag den stå och skratta ... Om det är åt dens hund som står och hotar oss eller V som gör sitt bästa för att skrämma bort hunden vet jag inte, men arg det blir jag . Bäst att vara tyst tänker jag. Tyvvär kunde jag inte ta mig därifrån heller ju, för då följer ju hunden efter mig.

Iallfall, efter en stund följer hunden med sin människa ... Inga vidare kommentarer så att säga - ni får sia själva hur jag kände mig.

På bussen hem är det nästan helt tomt (gash så sköööööönt!!) och hundarna bokstavligen flyter ner på golvet och sover djupt ända hem  - haha vad goa de är!



 Idag var det HUNDKURS på gång igen! Oh så roligt det är, känner jag nu när det kommit igång mera. En himla skillnad från att sitta hemma och träna märker man.

Våran instruktör är verkligen helt toppen, jag lär mig på något vis något nytt varje gång. Idag var det kontaktövningar, stanna, passivitet, inkallning och faktiskt "slalom" mellan benen. Det sista var faktiskt mycket nyttigare än jag trodde! Dina tyckte att det var bra läskigt att gå under när vi försökte först, men efter tre försök gick hon under och då blev det belöning. Man blir visst alltid överaskad av sin hund på något vis - inte sant!


Har ingen vidare lust att gå in i detalj på varje moment vi tränade, men i det stora hela gick allting jättebra! Det som gäller för mig är att behålla lugnet i situationer som jag innan tyckte var rejält obehagliga tillsammans med Ville för Dinas skull OCH att ha en långsiktig plan med mitt tränande så att jag gör rätt från början, vilket jag försöker vara såå noggrann med, jag tycker det är grymt viktigt - utan att glömma att ha det skitroligt på vägen! :D



Imorgon ska det bli uppletande och lydnadsträning tror jag. Om jag har tur får jag till några bilder i soligt väder också.


För övrigt, skitsnygg hemsida - Johanna & Peter! :D 

Alla andra - kolla in: www.brukstorpets.se

 
 
Ingen bild

Johanna

2 mars 2009 07:43

Jo, JAG blev upprörd!!!!! Har kollat in sidan varje dag för att se om du skrivit... Men det är förlåtet när du säger så snälla saker om vår hemsida! :-) Jäklars vad mycket idioter med hundar det finns (den som var lös) Jag blir så förbannad!!!! Men alltid lika glad av att läsa det går bra för er och träningen! Ni är såååå duktiga!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 19 april 2009 01:15

Yepp, trött på att bara kunna ladda upp 100 bilder och opersonlig blogg - numera knattrar jag på www.schaferdina.blogg.se! Lägg in det på bloglovin.com eller Favoriter så blir jag mycket glad   Tack för mig, ha det! ...

Av Anna - 18 april 2009 11:51

Ja nu känner man lusten när alla roliga hundtävlingar hoppar fram på bruksklubbarna    Men för våran del får vi vänta en tid. Håller på och klickar in apporteringen. Dina är enormt kvicktänkt och mycket sakta men säkert så börjar det likna ett moment...

Av Anna - 13 april 2009 20:54

Oj vad länge sedan jag skrev!      Dina och jag har det jättegôtt i det varma vårvädret. Tyvvär är nu påsklovet slut och vardagen väntar ... Idag har vi varit på hopptävling och fotograferat! Dina har varit otroligt duktig även fast jag inte var hos ...

Av Anna - 4 april 2009 21:11

... är vad vi sysslar med just nu! Påsklovet är igång och det är ljuuuuuuuvligt!      Men just nu har jag ingen blogglust - hoppas ni har överseende  !  Vi "hörs" ...

Av Anna - 3 april 2009 23:11

Hade skrivit ett jäääättelångt inlägg här, klickade på spara och hela ERROR - historien kommer upp ... !   Alltså fyra olika bokstäver : suuuuuuuuuuuuuuuuuuck /Anna ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards