Direktlänk till inlägg 21 februari 2009

Spår & slottskogen

Av Anna - 21 februari 2009 23:58

Ska förhoppningsvis aldrg mer önska väder på bloggen. Förra gången bad jag om barmark. Vad får jag se? Snöstorm!!! 
Okey, kanske tar jag i nu, men ah det går upp mot "Örebro-måttet" nu - haha - och man sitter och undrar över varför inte det kunde vara såhär på julafton?!: mörkt, kallt och massa snö.

Men skam den som ger sig - jag med hundar tog oss ut i en av skogarna där det finns tätt med snö och där lade jag två mini-spår. Det fick bli mini även för Ville, för jag hade ju egentligen inte tänkt spåra med honom utan bara med D så det fick bli ett tröstspår så att säga. hehe .. annars skulle han nog klättra upp i trädet av ren upphetsning över att han måste sitta stilla och TITTA PÅ när någon ANNAN HUND spårar .


Jag band helt sonika upp båda vovvarna i ett träd och lade de två spåren. Ganska mycket pip, skrik och ylande, men jag lät de hållas. Det var bara jättelite snö på marken, vilket ju fakttiskt var till min fördel för då såg jag ju exakt var jag hade gått och kunde se hur noggranna de var.


Villes spår fick bara några få vinklar och 3 apporter. Han var extremt upp i varv innan spåret (precis som vanligt) och jag hade ett sjå att vänta ut honom tills han åtminstonne inte skrek av iver - heheheee ...!

I vilket fall var han ganska så slarvig, antagligen för att spåret knappt hade någon liggtid alls och därmed yrde väl doftmolekylerna i ett enda moln, för han slog och sprang hela tiden (en himla tur att man inte satsar på att tävla med honom ... host .).

I vilket fall som helst - han hämtade apporterna snyggt och belöning blev det ju ändå  :)


Dinas spår blev ju ännu kortare och hennes och mitt första tillsammans! Hon var mycket intresserad av Villes men tillslut förstod hon att det fanns ett "rent" till henne med  ;)     På med splitternya spårselen och lina och så "spåår ...". Jisses hamalia vilken himla skillnad från Ville-sprätt säger jag bara!!! Noggrann, lugn och stadig! Visst, det var ett kortkort spår och hon var lite osäker, men vad gör det - det var ju första spåret tillsammans med mig! Hon rundade ett träd åt fel håll en gång, men hon var enormt fokuserad och liksom cool. En fröjd för ögat!    :D   

Som belöning blev det bacon-ost på tub och "springa-efter- lek-boll" - oh så uppskattat!

Hoppas verkligen att hennes fina teknik håller i sig (hehe kanske svårt att förstöra?) och att hon kommer tycka det blir roligt med spår i fortsättningen med.


När vi kom hem kände jag att både jag och Dina fortfarande var lite rastlösa så jag bestämde mig för att ta med henne in till staden! Miljöträning är aldrig fel!

Sagt och gjort, vi tog både buss och spårvagn till Slottskogen! Hade knappast blivit förvånad om hon inte ville gå på den skrangliga spårvagnen, men alltså inte ett pip under hela resan! :o totalt cool trots ett himla massa slammer i kurvorna så att till och med jag hajade till en gång. Jättehärligt för mig som kommer att vara/är åker buss och annan kommunaltrafik såpass ofta.

Det var himla roligt för överallt drar Dina blickarna till sig och folk liksom lyser upp och ler mot henne - roligt! :D

Jag var dum och gick av en hållplats för tidigt, men vi fick oss en härlig promenad. Dina tyckte det var litelite läskigt när bilarna kom flera stycken snabbt bakom henne, men absolut inte värre än att hon bara sneglade bakåt - oh nej.

I Slottskogen var det som vanligt supermycket folk - speciellt hundar! D var som vanligt helt ointresserad av de utan snarare ville åt lek-bollen heeela tiden - hehe.

Så hmla bra Slottskogen - finns stora stora ängar att leka och träna med hunden, skog att gå i, massvis med människor att träna "på" om man behöver det, barn, vilda djur ja allt man kan önska sig för bra miljöträning och träningsplats om du frågar mig   ; ) 


Vi tränade

  •  skall (som hon för övrigt blivit riktigt snajsig på - inte alls mycket pipskall längre utan hon börjar få fram äkta schäferskall! (:  ),
  •  vänstersvängar i fritt följ (vilket går mycket bra. Jag får vara tydlig med överkroppen så att hon hänger med i förväg. Häftigt att det betyder så mycket egentligen, kroppsspråket)
  • inkallande vilket gick helt okej. Hon börjar koppla orden till att springa - hihi. Vi tar ett steg i taget, sakta men säkert :D

 ... och så lattjade vi med bollen, helt enkelt! Allt kan ju inte vara träning ;)

 Inga som helst problem med att vara lös trots allt folk runt om i parken utan det var snarare andra hundägare som kastade boll med sina hundar som var frestande, men inte mer än att hon tittade till när hon gick i koppel - vilket är skönt.


Resten av dagen har bara varit kisseturer och slappande framför dumburken. 
Imorgon blir det hundkurs och möte med en kompis till mig hund - en stilig flat coated retriver-kille!  ;)        Defenitivt rapporterande om det!


Ha det!

 
 
Peter

Peter

22 februari 2009 13:46

Kul att ni verkar träna mycket och att det funkar så bra mellan er. Vill bara säga att vi är så nöjda med att vi sålde Dina till er. Fortsätt att ta väl hand om henne!!!

http://www.brukstorpets.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 19 april 2009 01:15

Yepp, trött på att bara kunna ladda upp 100 bilder och opersonlig blogg - numera knattrar jag på www.schaferdina.blogg.se! Lägg in det på bloglovin.com eller Favoriter så blir jag mycket glad   Tack för mig, ha det! ...

Av Anna - 18 april 2009 11:51

Ja nu känner man lusten när alla roliga hundtävlingar hoppar fram på bruksklubbarna    Men för våran del får vi vänta en tid. Håller på och klickar in apporteringen. Dina är enormt kvicktänkt och mycket sakta men säkert så börjar det likna ett moment...

Av Anna - 13 april 2009 20:54

Oj vad länge sedan jag skrev!      Dina och jag har det jättegôtt i det varma vårvädret. Tyvvär är nu påsklovet slut och vardagen väntar ... Idag har vi varit på hopptävling och fotograferat! Dina har varit otroligt duktig även fast jag inte var hos ...

Av Anna - 4 april 2009 21:11

... är vad vi sysslar med just nu! Påsklovet är igång och det är ljuuuuuuuvligt!      Men just nu har jag ingen blogglust - hoppas ni har överseende  !  Vi "hörs" ...

Av Anna - 3 april 2009 23:11

Hade skrivit ett jäääättelångt inlägg här, klickade på spara och hela ERROR - historien kommer upp ... !   Alltså fyra olika bokstäver : suuuuuuuuuuuuuuuuuuck /Anna ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards